Followers

Friday 7 November 2014

7 cara efektif menghasilkan lebih byk susu



Kenapa susu aku kurang? Macam mana nak banyakkan susu semula?


Ini adalah sebahagian masalah ibu2 yang risau atau stress disebabkan susu berkurang...

Ibu-ibu jangan bimbang, terdapat 7 cara yang berkesan untuk menghasilkan semula susu yang telah berkurang.


1. Cara penyusuan – Posisi dan lekapan yang betul ketika bayi menyusu adalah penting bagi memastikan pengeluaran yg efisien. 

2. Menyusu dengan lebih kerap – Ini adalah salah satu punca utama penghasilan susu berkurang. Jangan sesekali mengambil mudah atau bertangguh jika bayi menunjukkan tanda-tanda mahu menyusu. Sebolehnya jgn melebihii 2 hingga 3 jam Antara 2 sesi penyusuan. Pada waktu malam pula, tempoh antara 2 sesi tidak melebihi 4 hingga 5 jam.

3. Mengosongkan payudara antara sesi penyusuan - Feedback inhibitor of lactation(FIL) adalah bahan perencat kpd penghasilan susu. Protein ini byk terkumpul di dalam payudara yang penuh dan tidak dikosongkan. Pengeluaran susu dgn efektif sgt penting bg memberi isyarat kpd badan supaya terus menghasilkan susu. Oleh itu memerah selepas sejam sesi penyusuan bagi mengosongkan payudara adalah cara berkesan bg menambah penghasilan susu. Kadang-kadang memang tidak byk susu yg berjaya diperah, namun badan akan mendapat isyarat ibu memerlukan lebih susu.

4. Mengurut payudara - ini dapat memberikan stimulasi yg hebat kpd payudara bg menghasilkan susu. Cara mengurut mungkin berbeza mengikut budaya dan kebiasaan seseorang ibu dan jgn sampai mencederakan tisu payudara.

5. Pemampatan payudara – Apabila hisapan bayi sudah perlahan ataupun tiada susu yg keluar semasa memerah, tekanan perlahan pada payudara dpt dilakukan.

6. Sentuhan dan tuaman suam – Gunakan tuala basah yg suam bg merangsang sebelum menyusukan anak ataupun memerah. Penulis buku The breastfeeding Mother’s Guide to Making More Milk mencadangkan guna beras mentah yg dimasukkan ke dalam stoking sbg alat menuam. Basahkan sedikit stoking itu dan panaskan di dalam microwave selama 30saat.

7. Berdoa dan bersedekah – Sememangnya penghasilan susu ibu berkaitan dgn rezeki ibu. Kpd umat islam berdoalah supaya Allah terus memberikan rezeki kpd ibu dlm bentuk penghasilan susu yg tidak putus-putus. Banyakkan juga bersedekah kerana Allah menjanjikan rezeki yang berganda apabila kita bersedekah. 

credit : Sharina Hanniz


Saya adalah pengedar Shaklee berdaftar.

Dapatkan konsultasi PERCUMA dan TIPS EXCLUSIVE dengan setiap pembelian khas daripada saya!

 *  * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.  Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu. 

Saya membuat penghantaran ke seluruh Malaysia, Brunei, Singapura dan Indonesia.



Sertai saya dan dapatkan peluang ini sekarang. Maklumat lanjut hubungi saya dibawah :

No comments:

Post a Comment

Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget