Followers

Thursday, 30 April 2015

Mudahnya menjemput rezeki

Assalamualaikum w.b.t                     
                   
Saya pergi semalam ke SEMINAR MUDAHNYA MENJEMPUT REZEKI di Melaka anjuran SEK REN i-MUSLEH bagi mengutip dana  pembinaan sekolah.

Penceramah seminar ini adalah Pn.Areena Ahmad Jurulatih "Seminar Mudahnya Menjemput Rezeki"yg dilatih oleh USTAZ FATHURI SALEHUDDIN.

Apa yang diceritakan semuanya berbalik semula pada AL-QURAN & AS-SUNNAH..Networking kita dengan ALLAH mesti luar biasa. Barulah rezeki kita luar biasa. Ini kerana beliau kata di luar sana kebanyakan biasa berbanding luar biasa.
Dia menceritakan kita penat untuk mencari rezeki, tapi kita tak usaha untuk menjemput rezeki.

1. Networking pertama adalah DHUHA.

Jika kita selalu buat 2 Rakaat..sekarang ubah tmbh rakaat..makin lama makin meningkat.
Selepas Solat Dhuha kita perlu baca surah Al-Waqiah. Surah ini tidak akan membuat kita miskin untuk selamanya.Waktu DHUHA rasa getaran kita untuk menjadi apa. Jika ingin jadi JUTAWAN. Doalah jadi JUTAWAN BERKAT

2. Tahajjud. 

Bangunlah menunaikan solat ini setiap malam. Tambahkan juga bilangan rakaat tahajjud ni. Muhasabah diri dan mintalah pertolongan Allah sebulat-bulatnya.

3.Membaca Al-Quran. 

Apa yang di cerita,bangun pagi kita jangan buka hp atau rancang nak buat apa dulu..mandi dan ambil wudhuk terus baca Al-Quran & terjemahan walaupun 1 ayat. Ini kerana apabila kita melakukan ini..Allah akan bagi kecukupan masa yang melampau pada kita untuk 1 hari. Jadi tiada istilah "TIADA MASA".

Cth, bila tak baca Quran dgn alasan banyak kerja, even duk rumah je pun, kita akan rasa "Eh, dah pukul 12? Cepatnya masa berlalu! Belum masak lagi, belum sidai kain lagi". Sebab tiada keberkatan masa. Seolah kita melakukan sesuatu perkara tu terlalu mengambil masa, terlalu lama. Sedangkan bila kita baca Quran pagi2 tu, kita akan rasa, "Eh baru pukul 8am lagi tadi aku buat kerja sana sini? Laju sangat ke aku buat kerja? Rasanya biasa je, relax je. Hmm"

4. Berzikir.

Beliau meminta semua berzikir Ya Wahhab 40,000 kali setiap hari.

5.Solat Berjemaah.

Terutama lelaki, solat berjemaah di surau atau masjid. Pergi 10 minit awal sebelum azan. Orang lelaki diminta telefonlah ibu 1 hari 5 kali atau lebih.

6. Bersilaturrahim.

Janganlah kita memecahkan silaturrahim. Maafkan mereka yang pernah sakiti anda dengan hati yang lapang dan tenang.

7.Bersedekah. 

Ini amalan yang sangat dititikberatkan kerana sedekah satu power yang luar biasa. Nak sakit sembuh,nak anak dengar cakap kita,nak kaya perlu kita sedekah. 1 kali memberi..Allah gandakan 10 boleh digandakan lagi 700 kali.

Testimoni beliau lagi..seorang kawan pergi outstation 7 hari. Sebelum outstation..kawan dia pergi bayar 'INSURANS'..bukan insurans prudential atau takaful tapi insurans SEDEKAH. Dia sedekah 3 tempat anak yatim. Dijadikan cerita..iron rumah dia tak tutup. Selama 7 hari tiada apa yang berlaku pada rumah dia..iron tu hanya panas sahaja. SUBHANALLAH

8.Solatlah di awal waktu. 

Panggilan ALLAH lagi penting dari segala-segalanya. Contoh : Jika anda hendak susun 40 batu..batu yang ke 39 azan berkemandang,agaknya kita sambung batu terakhir atau tidak??
Pesan beliau sambunglah batu terakhir selepas solat..

9.Serahkan sepenuh pergantungan kita kepada ALLAH. Jangan mengharapkan manusia di luar sana.

10.Tawakal dan Usaha.

Selalu kita dengar, usaha dulu baru tawakal.Tawakal dulu baru usaha..minta bulat-bulat pada Allah..baru kita usaha.

4 amalan surah setiap hari.
● Surah Yaasin- Setiap solat fardhu
● Surah Al-Waqiah-Waktu Dhuha
● Surah Ar-Rahman- Waktu Asar
● Surah Al-Mulk - Sebelum tidur

Pesan beliau juga minumlah air masak 3 liter sehari.
Jika yang perempuan mulalah pakai stokin. Sebab penyakit bermula dari kaki.

                                         Semoga ada manfaat buat kita...



Wednesday, 29 April 2015

RAHIM ADALAH EMAS BAGI WANITA






TANDA - TANDA FIBROID DAN CYST DALAM RAHIM YANG BERMASALAH
✔ Gangguan Haid
✔ Keputihan
✔ Masalah ketidaksuburan
✔ Kemandulan di kalangan wanita
✔ Hubungan suami isteri yang dingin atau sakit ketika bersama
✔ Perut kembang
✔ Angin yang keluar dari vagina (Kentut Vagina)
✔ Rasa gatal dan keluar bau kurang enak pada vagina
✔ Kerap membuang air kecil ketika batuk, berlari dan berlompat
✔ Kerap letih dan lesu
✔ Sakit lutut dan tumit
✔ Kesejukkan kaki dan tanggan
✔ Kekejangan otot dibawah betis (simpul mengkarung)
✔ Kerap keguguran
✔ Ketumbuhan fibro dan cyst
BAGAIMANA KETUMBUHAN FIBROID DAN CYST TERJADI?
1. Punca penyakit ini bermula pada ganguan haid dan sengugut
2. Satu kajian yang menunjukan bahawa lebih kurang 50% wanita mempunyai fibroid dan cyst.
3. Ia sering berlaku dikalangan wanita yang tidak berkahwin dan yang pernah beranak.
ADAKAH IA BOLEH DIRAWAT?
Seperti yang ditulis oleh Dr Hamid Arshar dalam tulisan beliau tidak ada rawatan yang menggunakan ubat hospital yang boleh mengecutkan ketumbuhan fibroid TETAPI ada kemungkinan ubat-ubatan tradisional seperti akar kayu atau dedaun yang mungkin mempunyai kesan, khusus terhadap rahim boleh mengecutkan ketumbuhan pada fibroid. Bidang ini masih lagi terbuka luas dan usaha yang boleh mendapatkan ramuan untuk mengecutkan ketumbuhan fibroid.
Kebanyakan yang kita dengar ramai wanita Malaysia yang menghadapi ketumbuahan fibroid, rata-ratanya akan mengambil jalan mudah dengan menjalani proces pembedahan. Tapi masih juga ketumbuah itu akan tumbuh selepas beberapa bulan atau tahun itu pun bergantung pada aktifnya fibroid mereka.
Share form : Rahsia Hawa

Tuesday, 28 April 2015

MAKANAN YANG AKTIFKAN CYST.

1) Soya dan evening primrose.


Soya dan evening primrose mengandungi phyto estrogen. Phyto ni bermaksud tumbuhan manakala phyto estrogen bermaksud tumbuhan yang mempunyai fungsi seakan akan estrogen.
So, bila kita makan benda ni maka paras estrogen dalam badan kita akan tinggi dan mengalakkan pembesaran cyst. Doc ade bagitahu saya yang sume wanita ade cyst cuma kecil atau besar, boleh hilang tak boleh hilang.



evening primrose oil
**info yang baru saya tahu: minum soya sewaktu mengandung bukan boleh mencantikkan kulit anak tetapi mendedahkan risiko untuk anak tu mendapat kanser. Then, mengikut kajian keatas pesakit kanser payudara plak, ramai antara mereka menggunakan evening primrose ni.
2) Ayam.

Ayam kan disuntik hormon untuk mempercepatkan kadar pembesaran dia. Kebiasaannya ayam disuntik hormon estrogen. Tapi ayam kampung boleh makan kot.
3) Ikan keli yang dibela.

Kena tangkap ikan keli dalam sawah la pasni kalau dah mengidam sangat.
4) Kawal pengambilan berlemak.

Kolestrol juga adelah penyebab kenaikan hormone estrogen. Kolestrol adalah precursor kepada estrogen.
NOTA TAMBAHAN

Pemakanan bg Wanita pengidap Endometriosis/Adenomyosis/Fibroid/Cyst/PCOS
Disini saya kongsikan bersama jenis makanan yg amat sesuai yg harus di elakan bagi wanita yg punyai masalah seperti di atas ataupun yg pernah menjalani pembedahan tetapi ia nya berulang kembali.
Makanan yg di galakkan



  • Ikan laut seperti bawal emas, kembong & selar
  • Sayuran jenis kekacang - kacang panjang, buncis, sweet pea dll.
  • Kekacang - badam, kacang tanah, black bean, kacang merah dll.
  • Sayuran - kobis, brocoli, bayam, dan ulam-ulaman pegaga, pucuk ubi dll
  • Buah-buahan - Nenas & betik
  • Ubi kayu
  • Sup miso ( sejenis pes yg di buat dari kacang soya yg di peram dicampur kedlm sup utk di jadikan miso sup)
  • Teh hijau

Makanan yg harus di elakkan

  • Daging merah (kambing & lembu)
  • Ayam ( Boleh di ambil dlm kuantiti yg sedikit)
  • Produk tenusu seperti keju
  • Ikan haruan
  • Gamat
  • Bahan perisa - pes segera & kiub2 perisa seperti stok ayam, stok bilis dll.
  • Makanan manis - kuit muih manis & pencuci mulut
  • Minuman berkarbonat ( krn tinggi kandungan gula)
  • Makanan segera - burger, sosej, nugget, mee segera dll
  • Makanan ringan - cip kentang, jajan dll.
  • Makanan berlemak/ berminyak

Share form : Rahsia Hawa

Monday, 27 April 2015

Penawar segala penyakit adalah habbatus sauda



TAK ADA SEBARANG PENYAKIT BOLEH KE AMALKAN HABBATUSSAUDA NI?

Jawapan : YA. Sudah tentu.. Mengapa kita tidak amalkan Habbatussauda ini seperti supplement harian. Baginda Rasulullah sendiri telah memberi jaminan bahawa terdapat penawar bagi segala penyakit di dalam Habbatussauda.. 

Di sini saya kongsikan beberapa manfaat sekiranya kita amalkan Habbasyi Oil Habbatussauda..

1) Menguat sistem pertahanan badan semulajadi yang sedia ada dalam tubuh. Kandungan yang lengkap dalam habbatusauda menguatkan sistem imun daripada serangan penyakit.

2) Mengandungi hormon yang lengkap untuk menambah kecergasan mental, seksual dan pelbagai aktiviti.

3) Melancar semula perjalanan darah dan ini membantu ke arah penyembuhan semulajadi.

4) Kandungan nigellon yang terdapat didalamnya terbaik dan paling berkesan untuk merawat masalah kesukaran bernafas, lelah dan radang tengkorok. (*nigellon-kandungan aktif utama dalam habbatussauda)

5) Membantu menguat kembali fungsi-fungsi buah pinggang, hempedu, hati, jantung dan bahagian-bahgian lain dalam tubuh seperti sediakala. Oleh itu, insya-Allah ia boleh membantu pesakit kencing manis, gout, jantung dan sebagainya.

6) Membekal sel-sel yang diperlukan untuk menambah keupayaan tubuh, menyingkirkan tumor/ketumbuhan yang mengakibatkan barah.

7) Membersihkan perut, menyingkirkan angin, kahak dan pelbagai tindak balas berlaku semasa rawatan. Namun ia tidak meninggalkan sebarang kesan sampingan dan selamat digunakan.



Hubungi saya untuk mendapatkan Habbayi oil - 0123794525



Suplement untuk lelaki


"Dulu suami saya selalu penat bila balik dr kerja. Selalu tido, ank2 ajak main pn dia tak larat nak layan"..

"Sekarang tidak lagi. Selepas minum ‪#‎jushangatteruna‬ , suami saya nampak semangat. Sampai boleh berjaga 2 3 pagi tengok bola"

Dengan hanya minum 2 sudu pagi dan malam #jushangatteruna memberikan tenaga dan kesihatan berpanjangan kepada kaum lelaki.





Hubungi lanjut 0123794525.

Thursday, 23 April 2015

Tanda-tanda rahim jatuh

Rahim jatuh atau nama scientific nya Prolapse adalah satu keadaan di mana rahim jatuh ke bawah dan kadang-kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligamen dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran. Justeru itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.

Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat :

Peringkat awal
Ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa. Serviks turun dari kedudukan normalnya sehingga bukaan faraj tetapi rahim masih di dalam faraj.

Peringkat kedua
Pintu rahim jatuh sampai ke permukaan faraj. Ia turun dari kedudukan normalnya sehingga melepasi bukaan faraj tetapi fundus rahim masih di dalam faraj.

Peringkat ketiga
Yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj ( biasa digelar ‘tombong’').

Tanda-tanda rahim jatuh /Peranakan jatuh:

- Terasa sesuatu terkeluar di bahagian faraj
- Ketulan pada faraj
- Sakit pelvis / ari-ari (dragging pelvic pain)
- Sakit belakang
- Sakit semasa hubungan seks
- Pendarahan faraj selepas menopaus
- Inkontinens kencing atau kencing tidak terkawal
- Sukar buang air kecil / besar

RAWATAN :

- sila la jumpa doktor dgn segera
- jumpa bidan kampung untuk mengurut/menaikkan bahagian rahim.
- selepas urutan menaikkan rahim , amalkan Jus Sengat Dara utk kuatkan rahim.
TESTIMONI

V
V
V
V





Kulit gebu dan berseri dengan Jus Sengat Dara

Pada suatu hari....

Rasa pelik knp org duk pandang2 aku ni...tetiba dtg kawan opis tnya aku. " Arini ko nampak lainlah..nampak berseri2 dan lebih putih. Ko ada pakai something ke?"

Aku tergelak.."Eh, mana ada! Ni mesti sebab aku minum Jus Sengat Dara ni! "

Pembelian Jus Sengat Dara akan mendapat percuma voucher JSD!
Pasti hebat!!



Hebat betul Jus Sengat Dara ni. Ramai yang telah minum jus ni sangat puas hati pada perubahan kulit muka mereka.



Nak kulit macam kami? 
Dapatkan segera Jus Sengat Dara hari ini!

Hubungi 012-3794525..






Tuesday, 21 April 2015


Assalamualaikum..selamat pagi..
Adakah hari anda ceria hari ini?!

Dah beli Majalah Pengantin keluaran bulan Mei ni? Nak Jus Sengat Dara secara PERCUMA..

Jom sertai peraduan di Majalah Pengantin. Mana tahu rezeki anda nanti!



P/S: Dapatkan Jus Sengat Dara dan Jus Hangat Teruna hari ini dengan harga yang sangat menarik! 
Free postage 
Free voucher Jus Sengat Dara.


Khasiat Za'faran dalam Jus Sengat Dara

Antara khasiat yang terkandung didalam Jus Sengat Dara adalah Za'fran



ANTARA LAIN KHASIAT ZA'FARAN :

♡ Mencerdaskan minda,
♡ penyakit radang paru-paru,
♡ sakit tekak dan tonsil
♡ Sebarang masalah kulit, menghindarkan batuk dan selsema
♡ Sakit kepala atau migrane dan asma
♡ Muntah-muntah, penyakit buah pinggang
♡ Gila babi atau sawan, sukar tidur malam (insomnia)
♡ Demam
♡ Masalah limpa, pembuka selera makan, penyakit kanser, lumpuh
♡ Bengkak hati atau hipatitis A dan B
♡ Memudahkan penghadaman, menghilangkan bau mulut
♡ Membuang angin dan asid yang berkumpul dalam perut
♡ Menambahkan tenaga zahir dan batin
♡ Masalah mati pucuk, sembelit
♡ Pertumbuhan akal dan fizikal bayi serta kanak-kanak
♡ Awet muda dengan kulit cerah dan bersih
♡ Bahan penenang bagi masalah kemurungan & runsing
♡ Mengurangkan kesakitan pada kanak-kanak ketika tumbuh gigi
♡ Melancarkan perjalanan haid yang tidak menentu
♡ Menguatkan ingatan dan menghilangkan keletihan
♡ Menyembuhkan sakit perut, pening, sakit gigi, sakit mata dan pelbagai penyakit lain, insya' Allah

Za'faran merupakan herba yang sangat terkenal dan termahal, dikenali sebagai " King Of Spices ". Terlalu banyak dalam kitab menyatakan bahawa Za'faran sangat baik untuk kecerdasan minda. Dalam kitab Tibbul Imama A'li , muka surat 381, Saiyidina Ali (k.w) menyatakan: Maksudnya:

"Sesiapa yang mengambil sebahagian Za'faran tulen dan Su'dun satu bahagian dicampurkan dengan 'asal (madu), diminum sebanyak dua misqal (dua sudu) pada setiap hari, maka dia dikagumi tentang ingatannya sehingga dituduh melakukan sihir."




Monday, 20 April 2015

Jus Sengat Dara buat saya rasa muda

-cuba teka yang mana saya?-

Hari ini ada program di tempat kerja. Tak sangka pakai macam ni pun ada yang cakap macam anak dara. Satu credit untuk diri saya. Siapa tak suka kalau orang puji macam tu kan? Padahal saya dah anak 3.(saya paling ramai anak dikalangan mereka).

Apa rahsia saya? Saya tiada rahsia, sebab saya suka berkongsi dengan sesiapa yang tanya saya apa rahsia saya. Nak kekal muda, jiwa kena sentiasa rasa muda. Nak jiwa muda badan kena sentiasa sihat dan bertenaga. Salah satunya adalah saya amalkan suplement iaitu Jus Sengat Dara (amalan sekarang).

Sebelum ni saya ada amalkan suplement Sh_kl_ _. Suplement ni bagus cuma nak telan pil asyik lupa jer. hehehe..Bab suplement minum memang saya suka. Nak2 rasa buah. Jus Sengat Dara ni rasa buah delima. Memang sedap! Amalan berterusan akan mendapat kesan yang anda pun rasa tak percaya, berbunga-bunga rasanya..

Jom amalkan Jus Sengat Dara!!







Sunday, 19 April 2015

Kelebihan Habbatus Sauda



Antara kelebihan habbatus sauda adalah : 

Ø  Memberi Tenaga
  • Keletihan, sakit-sakit badan, mudah mengantuk
  • Mengelakkan dari jangkitan penyakit, meningkatkan sel pembunuh penyakit, sesuai untuk pengidap AIDS, pesakit kanser, penyakit berkenaan ketahanan badan, membantu melawan penyakit
  • Mengurangkan bengkak dan radang, sesuai untuk pesakit asma (radang paru-paru), sakit kuliteczema (radang kulit) dan arthritis (bengkak sendi)
  • Melegakan saluran pernafasan yang membengkak (lihat Anti Inflamasi)
  • Mencegah cetusan histamine (punca alahan) dalam badan, sesuai untuk mereka yang mempunyai alahan kepada makanan (makanan laut dsb) dan debunga, juga asma
  • Mengelakkan dari jangkitan E-coli, V cholera dan shigella, mengubati cirit birit, sesuai untuk kesihatan dalam perut dan usus, mengatasi masalah bau mulut, tonsil
  • Anti Inflamasi
  • Membetulkan putaran haid, memperbanyak air susu ibu, meningkatkan tenaga, meningkatkan kesuburan
  • Merawat jangkitan pundi kencing, melawaskan perkumuhan
  • Membunuh cacing dalam perut, juga sesuai untuk kanak-kanak (lebih dari 5 tahun)
  • Mempunyai asid omega 6 dan asid omega 3 yang baik untuk otak dan kecerdasan
  • Impotensi, meningkatkan tenaga seksual (untuk lelaki dan wanita)
  • Sesuai untuk mereka yang mempunyai ketumbuhan, kanser, tumor dan lain-lain.
Ø Meningkatkan IMUNISASI
Ø  Anti Inflamasi
Ø  Saluran Pernafasan
Ø  Anti Histamin
Ø  Anti Bakteria
Ø  Anti Arthritis
Ø  Penyakit Wanita
Ø  Merawat Saluran Perkumuhan
Ø  Anti Parasit
Ø  Meningkatkan Daya Ingatan
Ø  Merawat Tenaga Battinn
Ø  Mengecutkan KETUMBUHAN (Anti – Tumor)
Ø  Mengawal Kolestrol dan Kadar GULA dalam darah.

Mencari habbatussauda yang mudah dimakan atau ditelan? Memperkenalkan 100% minyak habbatussauda iaitu Habbasyi oil. 


Berminat? Hubungi saya Shafiza 012-3794525






Wednesday, 15 April 2015

Jus Hangat Teruna untuk lelaki yang hebat

Mengandungi 14 herba semulajadi untuk lelaki yang ingin kekal sihat.

Bertindak melalui konsep 3M untuk mengekalkan kecergasan dan kesihatan lelaki sepanjang hari iaitu:

Melancarkan
Menguatkan
Menyegarkan






Hubungi saya shafiza 012-3794525 untuk keterangan lanjut!

Tuesday, 14 April 2015

Bagaimana Habbasyi Oil membantu bagi IBU MENYUSUKAN?

Pengambilan Habbasyi Oil yang konsisten dan berterusan dapat membantu menambahkan kuantiti susu EBM ibu-ibu yang sedang menyusukan anak.



Kandungan dalam habbatus sauda telah diiktiraf adalah antara MILK BOOSTER yang terbaik kerana sifat semulajadinya yang memberi haba dan memanaskan badan.

Urat-urat susu dan darah akan lebih lancar kerana sifat semulajadi habbatus sauda sebagai AGEN DETOX (Pembuang toksin) yang TERBAIK.

Jangan lupa pengambilan Habbasyi Oil perlu disertakan dengan AIR yang mencukupi (3L air sehari) supaya kesan optimum lebih cepat dan efektif.



Sebagai ibu menyusu, anda wajib mencubanya sendiri kerana telah ramai ibu yang berjaya menunjukkan kesan menakjubkan dalam masa seawal 3 HARI SAHAJA!
Makan 2 x 2 kapsul sehari untuk IBU MENYUSU.

Hubungi lanjut 012-3794525

Habbasyi oil membantu ibu selesai masalah kurang susu badan



8 SEBAB Bagaimana Produk Minyak Habbasyi Oil Membantu Bagi IBU Menyelesaikan Masalah KURANG SUSU BADAN?

1. CEPAT. Sifat Semula Jadi Habbatus Sauda Yang Panas Dapat Mempercepatkan Kelancaran Urat-Urat Susu Dalam Badan. 

2. BERKESAN. Habbatus Sauda Dalam Bentuk Minyak Lebih CEPAT Bertindak Balas Berbanding Dalam Bentuk Serbuk. 

3. MUDAH Dan SENANG Untuk Dimakan Sebab Ia Dalam Bentuk Kapsul. Tak Perlu Dibancuh. 

4. SEMULA JADI. Ia Dalam Bentuk Natural Minyak (Kapsul) Dan 0% Bahan Kimia Yg Digunakan. 

5. EFEKTIF Dalam Menghasilkan Tenaga TAMBAHAN Segera Kepada Badan Ibu Yang Penat Bekerja Bagi Menghasilkan Susu Lebih Banyak. 

6. PRODUKTIF Dalam Pengeluaran Susu Kerana Urat-Urat Susu Dan Darah Akan Lebih Lancar Disebabkan Ianya Adalah AGEN DETOX (Pembuang Toksin) Yang TERBAIK. 

7. Hasil Yang KONSISTEN. Pengambilan Habbasyi Oil Yang Konsisten + Minum 3L Air Sehari Dapat Membantu Menambahkan Kuantiti Susu EBM. 

8. SUNNAH Nabi Muhammad SAW Yang Disebut Dalam Hadis Baginda.
“Habbatus Sauda Adalah Penawar Kepada Segala Penyakit Kecuali Maut” 

Kandungan Dalam Habbatus Sauda Telah Diiktiraf Adalah Antara MILK BOOSTER Yang Terbaik Oleh Pakar-Pakar Laktasi Kerana Sifat Semulajadinya Yang Memberi Haba Dan Memanaskan Badan.

Sebagai Ibu Menyusu, Anda WAJIB Mencubanya Sendiri Sebagai IKHTIAR Kerana Telah Ramai Ibu Yang Berjaya Menunjukkan Kesan Menakjubkan Dalam Masa Seawal 3 HARI SAHAJA!

100% ORIGINAL SEMULAJADI MINYAK HABBATUS SAUDA

Cara Makan : 2 X 2 Kapsul Sehari Untuk IBU MENYUSU.


Info : Cr

Monday, 13 April 2015

Khasiat habbatussauda


Habbatussauda adalah tanaman yang termasuk dalam Tibun Nabawi ( pengubatan Nabi SAW.) yang berbentuk biji hitam yang telah dikenal ribuan tahun yang lalu dan digunakan secara luas oleh masyarakat India, Pakistan, Mesir, dan negara-negara timur tengah lainnya. 

Habbatussauda juga dikenal dengan nama-nama lainnya seperti, Black Cumin atau Fitch, Black Seed, Black Carraway Seed, Habbatul Baraka, Azmut, Gurat, Aof, Aosetta, Al Habbah Al Sawda, Habbet el-baraka, Khondria, Nigella sativa.


Habbatssauda merupakan salah satu tanaman ubat yang termasuk dalam family Ranunculaceae. Yang dimanfaatkan dari tanaman habbatussauda adalah bijinya yang berwarna hitam, beraroma sangat menyengat, dan rasanya sangat pahit.

Komposisi zat-zat kimia alami yang terkandung dalam habbatussauda secara umum terdiri dari 40% minyak konstan, 1,5% minyak esensial, 15 asamamino, protein, ion kalsium (Ca2+), zat besi (Fe2+), ion sodium (Na+), dan potasium (K+). Sedangkan kandungan utama pada biji-biiji habbatussauda adalahThymoquinone (TQ), Dithymoquinone (DTQ), Thymohidroquinone (THQ), dan Thymol (THY).

Berikut adalah khasiat-khasiat habbatussauda : 

1. Menguatkan sistem Imun
Habbatus sauda mampu meningkatkan jumlah sel-sel T yang baik untuk meningkatkan sel-sel pembunuh alami. Prof. G. Reimuller, Direktur Institut Imunologi dari Universitas Munich mengakui bahwa ekstrak habbatus sauda berkhasiat meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan dapat digunakan sebagi bioregulator. Dengan demikian habbatus sauda dapat dijadikan obat bagi penyakit yang menyerang kekebalan tubuh seperti Kanker dan AIDS.

2. Anti tumor
Pada kongres kanker internasional di New Delhi, minyak habbatus sauda diperkenalkan ilmuwan dari laboratorium Kanker dan Imunologi, California Selatan. Habbatus sauda dapat merangsang sumsum tulang dan sel-sel kekebalan. Senyawa yang terkandung di dalamnya dapat menghancurkan selsel tumor dan meningkatkan antibodi.

3. Anti alergi
Histamin adalah sebuah zat yang dilepaskan oleh jaringan tubuh yang memberikan reaksi alergi seperti pada asma. Dari minyak habbatus sauda dapat diisolasi ditymoquinone. Senyawa pada minyak yang volatil (mudah menguap) ini disebutnigellone. Pemberian minyak ini berdampak positif terhadap penderita asma. Penelitian yang dilakukan Nirmal Chakravaty MD tahun 1993 membuktikan bahwa kristal dari nigellone memberikan efek supressive. Kristak-kristal ini dapat menghambat protekinase C, sebuah zat yang memicu pelepasan histamin. Penelitian lain membuktikan hal serupa. Ahli imunologi dari Universitas Munich Dr. Med Peter Schleincher melakukan pengujian terhadap 600 orang yang menderita alergi. Hasilnya cukup meyakinkan, 70% yang menderita alergi terhadap serbuk, jerawat dan asma sembuh setelah diberi minyak nigella (Habbatus sauda). Dalam prakteknya, Dr. Schleincher memberikan resep habbatus sauda kepada pasien penderita influenza.

4. Meningkatkan Konsentrasi dan daya ingat
Habbatussauda memiliki kandungan asam linoleat (omega 6) dan asam linolenat (omega 3) yang mampu meberikan nutrisi bagi sel otak. Nutrisi ini berguna untuk meningkatkan kecerdasan serta daya ingat. Habbatus sauda juga dapat membantu memperbaiki peredaran darah ke otak.

5. Meningkatkan bioaktivitas hormon
Salah satu kandungan habbatus sauda adalah sterol yang berperan aktif pada sintesis dan bioaktivitas hormon. Hormon merupakan zat aktif yang dihasilkan oleh kelenjar endokrin yang masuk dalam peredaran darah.

6. Menetralkan racun
Habbatus sauda mengandung saponin yang dapat menetralkan dan membersihkan racun dalam tubuh. Racun dapat mengganggu metabolisme dan mengurangi fungsi organ penting seperti hati, paruparu dan otak. Keracunan dapat menimbulkan gejala berupa diare, pusing, gangguan pernafasan dan daya konsentrasi yang menurun. Dengan rajin mengkonsumsi habbatussauda, gejala-gejala ini dapat dikurangi.

7. Mengatasi gangguan tidur dan stress
Saponin yang terdapat di dalam habbatus sauda memiliki fungsi seperti kortikosteroidyang dapat mempengaruhi metabolisme karbohidrat, protein dan lemak serta mempengaruhi fungsi jantung, ginjal, otot tubuh dan syaraf. Saponin berfungsi untuk mempertahankan diri dari perubahan lingkungan, gangguan tidur dan dapat menghilangkan stress.

8. Memperbaiki saluran pencernaan dan sebagai anti bakteri
Habbatus sauda mengandung minyak atsiri dan volatil yang bermanfaat untuk memperbaiki pencernaan. Secara tradisional minyak atsiri digunakan untuk obat diare. Tahun 1992, jurnal Farmasi Pakistan memuat hasil penelitian yang membuktikan bahwa minyak volatil dari habbtaussauda lebih mampu membunuh strainbakteri V Colera dan E Coli dibandingkan dengan antibiotik seperti Ampicillin dan Tetraciclin.

9. Melancarkan ASI
Kombinasi asam lemak tidak jenuh dan struktur hormonal yang terdapat dalam minyak habbatus sauda dapat melancarkan air susu ibu. Penelitian mengenai ini dipublikasikan dalam literatur penelitian di Universitas Potchestroom tahun 1989.

10. Nutrisi bagi manusia
Habbatus sauda kaya dengan kandungan nutrisi, bagi lansia dapat menjaga daya tahan tubuh dan revitalitas otak agar tidak cepat pikun. Habbatus sauda juga mengandung 15 macam asam amino termasuk di dalamnya 9 asam amino essensial. Asam amio essensial tidak dapat diproduksi oleh tubuh dalam jumlah yang cukup sehingga perlu adanya suplemen yang dapat mencukupinya seperti habbatussauda.


Sekiranya anda ingin mendapatkan habbatussauda yang mudah dimakan dan ditelan, Habbasyi oil adalah pilihan yang tepat. Ia merupakan 100% asli habbatussauda yang tiada campuran dan selamat dimakan..


Hubungi saya Shafiza : 012-3794525.
Penghantaran pos adalah PERCUMA!
Penghantaran di sekitar Putrajaya adalah PERCUMA!




Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget