Followers

Sunday 18 November 2012

Perlukan vitamin C 500mg sehari.



Ramai antara kita yang dah mula sedar makanan-makanan kita hari ini tidak lagi begitu berkhasiat seperti dulu. Pemprosesan, penghantaran, tanih-tanih yang pupus dan tempoh simpanan, semuanya menyusutkan nutrisi makanan tersebut. 
Apa yang kononnya ‘diet seimbang’ nampaknya khayalan semata-mata jika dipandang dari segi pilihan makanan yang ada. Kita ditunjuk ajar untuk makan makanan seimbang tetapi kita dimomokkan dengan iklan-iklan makanan segera, minuman berkarbonat dan makanan-makanan yang mengandungi kepadatan nutrien yang rendah.


Perlukah Vitamin C sehingga 500mg sehari?
Nilai Harian(DV) bagi vitamin C ialah 60mg. Amaun ini ditetapkan untuk mencegah kekurangan vitamin C dalam diet yang akan menyebabkan penyakit skurvi. Walau bagaimanapun, semasa piawaian ditubuhkan, pencegahan penyakit2 lain tidak diambil kira sedikitpun. Suasana telah berubah secara mendadak. 
Amaun yang dikehendaki untuk mencegah berbagai penyakit kanser, mengurangkan kemungkinan terjadinya penimbunan plak2 dalam arteri darah dan membantu mencegah katarak, jauh lebih tinggi dari hanya 60mg sehari!

VITAMIN C SANGAT RAPUH (FRAGILE)
  1. Vitamin C larut air dan tidak disimpan dalam badan pada bila-bila masa pun. Ia mesti sentiasa diganti –malah setiap hari.
  2. Vitamin C mudah dimusnahkan oleh pencemaran udara & air. Contohnya merokok sekotak boleh membakar 500 mg Vit C.
  3. Mudah musnah kerana stress (tekanan ) – physikal dan mental.
  4. Vitamin C mudah teroksida oleh oksigen. Contoh makanan pemotongan sayur-sayuran, buah-buahan yg terdedah terlalu lama sebelum digunakan akan mengurangkan kandungan Vit.C. Contoh lain ialah cara memasak yang terlalu lama atau dengan suhu yang tinggi.

Apa yang anda perlu lihat sebelum memilih Vitamin C?


  • Ia seharusnya menyediakan kira-kira 500mg Vitamin C setiap tablet.
  • Pelepasanya hendaklah berasaskan gam dan resin tumbuhan semulajadi. Ini dikenali sebagai “pelepasan berlanjutan” yang berbeza daripada “pelepasan mengikut masa
  • Ia seharusnya mengandungi kompleks bioflavoid. Bioflavoid telah pun dibuktikan dapat membantu Vitamin C dengan 2 cara iaitu meningkatkan penyerapan dan membantu Vit C melaksanakan tugas dengan lebih baik.
  • Yang paling penting! Ia seharusnya diuji secara klinikal untuk memastikan penyerapannya.

Sumber : Buku Makanan Tambahan drp Dr Bruce Miller 


Ya, Sebab itu saya yakin dengan Shaklee dan akan terus memilih Shaklee sebagai sumber Vitamin C saya!

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Nak tahu vitamin mana yg bersesuaian dgn budget dan masalah anda? Sila hubungi saya di :

My ID : 885212

H/P: 012-3794525 atau 
Email: nshafez@gmail.com atau 
FB : Noor Shafiza untuk sebarang pertanyaan.
 
 

No comments:

Post a Comment

Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget