Followers

Monday 31 December 2012

Punca susu merundum...

Susu anda merudum? Cuba check punca2 di bawah




- Tidak mengosongkan payudara dengan betul dan kerap. 
Ini dah memang asas penyusuan. Kena kerap kosongkan payudara. Buatlah macam-macam cara untuk upkan susu pun tapi kalau benda paling asas ni tak buat makin lama akan makin berkurangan.

- Jadual pam yang tidak konsisten. 
Jadual pam yang tidak konsisten menyebabkan otak mendapat signal yang salah & membuatkan badan menghasilkan kurang susu.

- Cara lekapan kurang betul. 
Cara lekapan yang tak betul menyebabkan bayi tak dapat kosongkan payudara dengan betul.

- Kurang minum air masak.
Bukan air yang manis-manis tu, air masak yang kena minum banyak. Sekurang-kurangnya 2-3 liter sehari ye.

- Stress. 
Yup, bila kita stress boleh tengok hasil pam berkurangan. Saya pernah pam dapat 2oz je sedangkan sebelum tu tak pernah sampai macam tu.

- Pengambilan makanan yang kurang berkhasiat. 
Bila makanan yang diambil kurang berkhasiat automatik tahap kesihatan ibu pun berkurangan, maka susu pun akan mula berkurangan. Kalau tak dapat penuhi piramid makanan, boleh ambil supplemen untuk mendapatkan khasiat sepenuhnya.

- Ibu tidak sihat. 
Biasanya bila ibu tidak sihat, hasil pengeluaran akan sedikit berkurangan daripada biasa. sebab ibu pun tak larat kan.

- Mengandung. 
Biasanya apabila mengandung susu ibu akan berkurangan disebabkan oleh hormon semasa mengandung.

- Bayi mula makan. 
Bayi yang mula makan akan kurang menyusu. Oleh itu ibu perlu lebih kerap mengepam untuk memastikan supply susu berterusan.

- Pengambilan pil perancang. 
Sesetengah pil perancang menyebabkan susu ibu berkurangan.

- Period. 
Ada juga ibu yang kurang susu apabila period. Pengambilan kalsium dapat membantu mengekalkan hasil penyusuan semasa period.

- Kurang makan & minum kerana diet. 
Ibu menyusu tidak digalakkan diet. Ini kerana makanan & minuman yang diambil itu yang menghasilkan susu ibu.


Secara jujur ibu yang mampu menjaga pemakanannya, cukup protien dan kalsium, minum air yang mencukupi, bebas dari tekanan….tak perlu amik supplement pun. Tetapi jika anda ada kekangan untuk dapatkan sumber protien yang seimbang, kalsium magnesium yang lengkap dengan vitamin D, sering keletihan, mood yang tidak stabil dan banyak tekanan, saya sarankan agar ibu2 boleh mengambil set 3M. Malah ibu2 yang amik anak angkat dan niat nak menyusukan anak angkat, mereka akan mendapatkan set ini.
set 3M

Saya tak kata pun set ini membanyakkan susu tetapi ia sangat membantu mempercepatkan penghasilan susu ibu apabila si ibu konsisten pam dan sesi pam tidak lebih dari 3 jam untuk sesi pam yang berikutnya. Ia membantu melancarkan penghasilan susu ibu kerana ibu yang bebas dari tekanan, mood yang stabil dan bertenaga akan memberi kesan kepada penghasilan susu ibu.
Ada cara pengambilan yang khusus untuk pengambilan set 3M ini yang akan membantu melancarkan penghasilan susuibu terutama bagi mereka yang konsisten mengosongkan payudara. Ianya akan saya beri apabila customer mendapatkan produk dari saya.
Pengambilan B com dan Vitamin C membantu kita mengatasi tekanan dari persekitaran. Ia juga membantu kita menikmati mood yang baik dan ceria. Apabila ianya berterusan, hormon oksitosin mudah dihasilkan.
Hormon prolaktin meningkat apabila ibu kerap mengepam dan bukan pam bila susu bengkak sahaja. Perlu pam setiap 2-2 jam setengah supaya hormon ini secara berterusan dirembeskan.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Nak tahu vitamin mana yg bersesuaian dgn budget dan masalah anda? Sila hubungi saya di :

My ID : 885212

H/P: 012-3794525 atau 
Email: nshafez@gmail.com atau 
FB : Noor Shafiza untuk sebarang pertanyaan.
  

No comments:

Post a Comment

Don't Forget To Join US Our Community
×
bloggerWidget